söndag 10 december 2017

Panik...instängd...luft...frihet...

Jag sov dåligt inatt. Jag tog ingen orosdämpande. Drömde att jag skulle börja jobba och allt var förändrat! Inget var som det skulle. Panik! Ångest!
Vaknade. 
Många gånger. 

Åt frukost. 
Startade diskmaskinen. 
Borstade tänderna. 
Tömde i kattlådorna. 

Energi slut...

Placera mig i soffan med en ny bok. 
Svårt att koncentrera mig. 
Försöker. 
Försöker igen. 
Och igen. 
Och. 
Igen. 

Får. Ingen. Luft. 
PANIK!!!!!!!!!!!!!!!!!

Måste. Känna. Närhet. 
Ti! Behöver. Kram!

Kramas. Hårt. 
Försöker andas. 
Går inte. 
Hur gör man?!

Andas in. Sen då? Andas in? Ja. Eller? Jo. 
Jag andas. Men får ingen luft! 
Andas in. Och. Andas in. 
Hyperventilerar...
Börjar ramla. 
Ti fångar. 
Soffa. Soffa. 
Ti hjälper mig till soffan. 

Försöker. Andas. 
Vill. Gråta. 
HJÄLP! MIG! 

Börjar gråta.Hysteriskt. 
Hur andas man?! Hur gör man??!!!
Har jag glömt??!

Lutar huvudet mot Ti. 
Hör. Hjärtat. Slå. 
Känner andetagen hos Ti. 
Lugna. Jämna. Andetag. 
Lugna. Jämna. Hjärtslag. 

Lugn. 

Börjar andas ut. Andas in. Andas ut. Ansas in. 
Just det. Så gör man. 

Men...
Hur andas man med magen?!
Ti förklarar. 
Bröstkorgen kan inte expandera. 
Det kan magen. 
Lungorna expanderar neråt. Till magen. 

Jag andas bara med bröstkorgen. 
Har alltid gjort det. 
Hur ska jag lära mig att fokusera min andning till magen?! 
Bara när jag verkligen fokuserar. Då går det. 
Svårt. 

Lyckades lugna ner min andning. 

Behövde komma ut. Få frisk luft. 
På med ytterkläder. Överdragsbyxor. Täckbyxor. 
Gosetröjan. Vindtäta vinterjackan. 
Filt! Måste ha filt att sitta på. 

Ut. Lugn. Ouzo!
Min älskade Ouzo följer med. Mitt hjärtegull. 

Ligga ner. Lyssna på vinden. Traktorn. Fåglarna. Ljuden. 

Sitta upp. Skriva. Tänka. Skriva. 

Jag mår bättre nu. 
Hem snart. 

Titta på stranger things. Med min älskade Ti. 
Det blir bra. 

Mår. Bättre. 
Kan andas igen. 











 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar